DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 24.04.2025 16:42:02 

TECHNICKÉ INFO

Před nákupem kola - základní otázky :

·   ·   K čemu mně má kolo sloužit ?

·   ·   Kde na něm budu převážně jezdit ?

·   ·   Co od něho očekávám ?

·   ·   Kolik jsem ochoten nebo schopen do koupě investovat ?

Typ kola

Volba kola závisí na tom, kde na něm budeme převážně jezdit. Pokud budeme jezdit na silnicích(cca 70-80%) a občas zajedeme do lehčího terénu ,pak je vhodnější trekingové kolo. Výhoda trekingového kola při jízdě na silnici je v tom, že má větší kola a ujede tudíž na jedno šlápnutí delší vzdálenost než kolo horské. Užší pneumatiky mají také menší valivý odpor. Pokud budeme preferovat sportovnější jízdu a občas jezdit na silnicích,to znamená,že podklad pro jízdu bude převážně tvrdý, pak je vhodnější kolo crosové. Rozdíly mezi kolem crossovým a trekingovým jsou malé, ale důležité. Trekingové kolo má kompletní výbavu do silničního provozu (světla, dynamo, blatníky, nosič, zvonek). Stavba rámu je konzervativnější , se zaměřením na pohodlný posez. Většinou má i převody složené pro jízdu po silnici. Crossová kola nejsou vybavena do silničního provozu (mohou se dovybavit). Mají kvalitnější komponenty, vhodné k sportovnější jízdě, kratší stavbu rámu se slopingem, zpřevodování vhodné i na jízdu na lesních, polních a horských cestách s větším převýšením či nerovnostmi. Pokud mají širší pneumatiky, dá se s nimi zajet i mimo cesty do terénu s tvrdým podkladem. Pokud chceme jezdit v horském prostředí , v náročnějším terénu nebo dokonce plánujeme závodní využití kola, pak je správnou volbou kolo horské. Na horské kolo si však můžeme pořídit druhou sadu úzkých pneumatik a měnit je podle toho, zda chceme jezdit v terénu nebo po silnici.Také je třeba vyřešit otázku, zda chceme kolo odpružené, nebo pevné bez odpružení. Při rozhodování se vyplatí uvážit, zda a do jaké míry výhod odpružení opravdu využijeme. Volba kola s odpružením zvyšuje jeho cenu a také nároky na údržbu. Nicméně odpružení a to i na crossových či trekingových kolech jízda na obyčejných klasických kočičích hlavách rychle opodstatní.

Road

Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin  

Velikost rámu je dána délkou rámové sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce.Způsob určení velikosti rámu je podle délky dolních končetin (měřené od podlahy k rozkroku). Velikost rámu se potom určuje vynásobením délky nohou příslušným faktorem (0.56pro sportovní jízdu, 0.58 pro rekreační užití).

Určení velikosti rámu podle výšky  


Následující tabulka uvádí orientační hodnoty velikostí rámů pro různé výšky postavy. Dolní mez je pro sportovnější jezdce, horní mez pro rekreační cyklisty.

Výška postavy
(cm)

Velikost rámu
(cm)

Délka nohy (cm)

150 - 155

50-51

72

155 - 160

51-52

75

160 - 165

52-53

79

166 - 170

53–54

82

171 - 175

54-56

87

175 - 180

56–58

89

181 - 185

58–59

92

186 - 190

59-60

96

191-200

60-62

98

201…..

63…

98….

 

 

 

Určenívelikosti rámu dětských kol

Věk

Velikost rámu
(palce)

Délka nohy (cm)

1,5-3

12

35-40

2,5-4

14

38-45

4-6

16

43-55

4,5-7

18

48-60

6-10

20

53-65

9-13

24

63 a více

MTB

Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin  


Velikost rámu je dána délkou rámové sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu.Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce.Z

 

Délka nohy (cm)

Velikost rámu (cm)

sportovní použití

rekreační použití

(cm)

(palce)

(cm)

(palce)

72

40

15,7

42

16,5

75

42

16,5

44

17,3

79

44

17,3

46

18,1

82

46

18,1

48

18,9

87

48

18,9

50

19,7

89

50

19,7

52

20,5

92

52

20,5

54

21,3

96

54

21,3

56

22,0

97…

56

22

58-60

23-24


Určení velikosti rámu podle výšky  


Následující tabulka uvádí orientační hodnoty velikostí rámů pro různé výšky postavy. Dolní mez je pro sportovnější jezdce, horní mez pro rekreační cyklisty.

<>  <> <> 

Výška postavy
(cm)

Velikost rámu
(cm)

Velikost rámu
(palce)



160 - 165

42 - 47

16,5 - 18,5

 

166 - 170

44 - 49

17 - 19

 

171 - 175

46 - 51

18 - 20

 

175 - 180

48 - 53

19 - 21

 

181 - 185

50 - 55

19,5 - 21,5

 

186 - 190

52 - 57

20,5 - 22

 

191 - 200

58 - 60

23 - 24

 






Vzorec pro výpočet ujeté dráhy

 

 Počet zubů na převodníku

 Ujetá dráha v metrech = -------------------------------- x Obvod kola (m)

 Počet zubů na pastorku

 

 

Mladší a starší žáci 655 cm 

Dorostenci 720 cm

 

Dráha ujetá na jedno otočení klik o 360° (m) při obvodu kola 209 cm

 

pastorek

14

15

16

17

18

19

20

převodník

 

 

 

 

 

 

 

46

6,87

6,41

6,01

5,66

5,34

5,06

4,81

47

7,02

6,55

6,14

5,78

5,46

5,17

4,91

48

7,17

6,69

6,27

5,9

5,57

5,28

5,02

49

7,32

6,83

6,4

6,02

5,69

5,39

5,12

50

7,46

6,97

6,53

6,15

5,81

5,5

5,23

51

7,61

7,11

6,66

6,27

5,92

5,61

5,33

52

7,76

7,25

6,79

6,39

6,04

5,72

5,43

53

7,91

7,38

6,92

6,52

6,15

5,83

5,54

 

 

Vzorec pro výpočet frekvence šlapání:

 

  Distance (m)

Frekvence (ot/min.) = ----------------------- : Dosažený čas (s) x 60

 Převod (ot/min)

  Způsob určení velikosti rámu je podle délky dolních končetin (měřené od podlahy k rozkroku).Velikost rámu se potom určuje vynásobením délky nohou příslušným faktorem (0.56pro sportovní jízdu, 0.58 pro rekreační užití).